Niet alle opdrachten neem ik aan. In een aantal situaties verwijs ik je graag naar een collega, of stel ik je voor om nog eens kritisch na te denken over de vraag die je echt hebt. Wanneer dat is?
- Als het niet klikt tussen jou en mij.
Goede coaching heeft een vertrouwensbasis en wederzijds respect nodig. Als dat ontbreekt, kunt je er beter niet aan beginnen. Helemaal niet erg als dat zo is – je kunt het niet met iedereen vinden.
- Als er geen probleemeigenaar is.
Soms komt het voor dat iemand van een stafafdeling bedenkt dat het nodig is dat een team aan de slag gaat. Of een leidinggevende wil dat zijn team wat gaat doen, zonder dat hij zelf betrokken is. Of… nou ja – vul zelf maar in, je kunt er vast nog wel een paar bedenken: situaties waarin er niemand is die zich betrokken voelt bij het probleem. In dat geval is teamcoaching niet nodig. Er is immers ook geen echt concrete vraag?!
- Als er geen noodzaak voor een team of samenwerking is.
Het komt vaak genoeg voor hoor: een aantal taken en werkzaamheden worden onder de leiding van een manager gebracht, zonder dat er echt een inhoudelijke samenhang is. Taken en onderlinge afhankelijkheden hebben weinig tot niets met elkaar te maken, en samenwerking is niet nodig. In dat geval is teamcoaching ook niet relevant.
- Als er andere expertise nodig blijkt te zijn.
Soms ligt de oorzaak van een situatie op een vlak waar teamcoaching niet de juiste oplossing biedt. Denk aan een disfunctioneringstraject of gevallen waarbij sociaal / medische factoren een rol spelen en daarop passende hulp vragen.