Zo haal jij het beste uit je team

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 1 op de 3 werknemers zich onderbenut voelt. Daarom: vijf adviezen hoe je het beste uit je team kunt halen uit het boek van Liz Wiseman: ‘Multipliers. Voor managers die 2x meer uit hun team willen halen’.

#1 Wees een ‘talentmagneet’

Beschouw mensen niet als een hulpmiddel. In plaats daarvan laat je mensen hun talent ontwikkelen en zet je ze daarop in. Vraag je af wat iemands talent is en hoe je dat talent het beste kunt helpen ontplooien. Bespreek het met de persoon zelf en in het team.
Zo zet je mensen in de schijnwerpers en laat je zien dat je het belangrijk vindt om talent op een goede manier in te zetten. Dat heeft weer een enorme aantrekkingskracht op andere talenten. En zijn er mensen die niet in het team passen? Neem dan snel afscheid van elkaar.

#2 Creëer een bruisende werkomgeving voor je team

In een hiërarchie is macht een veel gebruikt middel. Maar voordat je het weet durven mensen zich niet meer uit te spreken of creëert de diminisher een sfeer van onrust en stress. Hoe kun je als multiplier daarin verandering brengen?

Simpel, zegt Wiseman.

Je geeft mensen controle over hun eigen presteren: jij geeft ruimte aan je medewerkers, in ruil voor hun beste inzet. Je geeft ruimte om fouten te maken – en de verplichting om te leren van die fouten. En je laat zien welke fouten je zelf hebt gemaakt en wat je daarvan hebt geleerd.

Haal meer uit je team

#3 Bied echte uitdagingen

Een multiplier daagt mensen uit: samen zoeken zij een oplossing voor een probleem dat relevant is voor ieder van hen.
Is het probleem niet relevant genoeg voor jouw team? Ga dan daarmee aan de slag. Laat de noodzaak voor het oplossen zien en haal vaststaande overtuigingen (’wij gaan niet failliet’) onderuit. Herkader het probleem opnieuw, nu als kans. Want het beste werk wordt gedaan in reactie op een kans, niet op een probleem. En: formuleer een échte, wezenlijke uitdaging: niet ‘de winst op product x met 2% verhogen in 2 jaar tijd’, maar ‘wereldwijd marktleider worden’.

Hoe dan ook: zorg ervoor dat je team de uitdaging belangrijk vindt. Want dan gaan ze tot het uiterste voor het vinden van een oplossing.  En jouw uitdaging als leidinggevende? Zorg ervoor dat je geen onnodige stress veroorzaakt. Formuleer gezamenlijk de stappen richting die ambitieuze doelstelling. En vier – samen met anderen uit de organisatie – een feestje wanneer jullie een mijlpaal hebben bereikt. Zo laat je zien dat jullie op weg zijn naar jullie ‘Big Hairy Audicious Goal’.

#4 Ga de discussie aan over beslissingen

Groupthink is een bekend fenomeen: het nemen van minder goede beslissingen door een groep mensen, die ieder voor zich intelligent en bekwaam zijn. De oorzaak? Groepsleden letten meer op het behoud van overeenstemming dan op het boven krijgen van de onderliggende gegevens.

Je krijgt de beste beslissingen wanneer je je team uitdaagt om hun mening te geven en een tegengesteld standpunt in te nemen. Richt je op de feiten, stel de moeilijke vragen. Vraag door en debatteer over beide kanten van het probleem. En.. betrek de niet voor de hand liggende mensen. Zo creëer je een open cultuur.

#5 Stap niet zelf het voetbalveld op en deel verantwoordelijkheden

Geen enkele voetbalcoach zal op het veld stappen en gaan meespelen tijdens een wedstrijd omdat zijn team aan het verliezen is. Veel managers stappen wel ‘het veld’ in wanneer ze zien dat het team het ergens lastig mee heeft. Niet doen. In plaats daarvan investeer je in je mensen: geef verantwoordelijkheid en duidelijkheid over hun rol. Zie je dat ze hun verantwoordelijkheden goed aankunnen? Tijd om op te schalen en het uit te breiden.

Ook jij kunt een multiplier worden.

Houdt er rekening mee dat het niet altijd even eenvoudig zal zijn. Bijvoorbeeld wanneer je in een omgeving van diminishers werk of het heel druk hebt. Maar wanneer je volhoudt, dan pluk je zeker de vruchten van!

 

Dit bericht is een bewerking van een eerder verschenen artikel van mij op Management Team.


Je las een blog van Yolanda van Heese. Wil je het delen? Altijd fijn! De buttons staan onderaan deze pagina.
Wil je de blogs met tips over samenwerken en leiderschap voortaan direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan nu in voor de (onregelmatige) nieuwsbrief.

Deel dit artikel: