Heb jij dat ook, dat een verandering of reorganisatie in de praktijk niet zo eenvoudig blijkt te implementeren? Veel managers lopen er tegen aan dat teams en organisaties vaak toch weerbarstiger zijn dan ze vooraf dachten, zo merk ik in mijn praktijk. Niet omdat die plannen voor verandering slecht zouden zijn, maar omdat we nu eenmaal allemaal gewoontedieren zijn. En mocht je zelf al willen veranderen, dan zit je in een systeem van relaties en mensen die om welke reden dan ook graag vasthouden aan de oude situatie. Kortom, de praktijk van veranderen is toch niet zo eenvoudig als je zou denken na het lezen van menig managementboek.
Daarom ben ik zo benieuwd naar de Veranderdag van Managementboek, waar ik volgende week naar toe ga. Daar spreken experts over verschillende thema’s van veranderen en delen twee managers uit de profit en non-profit hun ervaringen met veranderingen in hun eigen organisatie.
NB: inmiddels heeft de Veranderdag plaatsgevonden.
Je vind hier het verslag.
Over veranderen met vaart en leren van andere culturen
Hans van der Loo, (auteur van onder andere ‘ Waar haal je de energie vandaan?’) opent de dag en gaat direct in op de hoge prestatielat waarmee we allemaal te maken hebben. Hoe kun je onder zware omstandigheden toch telkens weer het onmogelijke realiseren?
Ook Prof. Jan Rotmans spreekt die dag. Hij gaat in op de betekenis van de verandering van een tijdperk. De omwentelingen die gaande zijn, de paradigma-shifts die optreden en de mogelijkheden die je zelf hebt als ‘change agent’. Een relevant onderwerp voor leidinggevenden.
Waar ik zelf vooral naar uitkijk is naar het verhaal van Danielle Braun. Zij is een van de schrijfsters van het boek ‘Corporate tribe. Organisatielessen uit de antropologie’. Met dat boek ontdek je wat je kunt leren van oudere stammen en vreemde culturen als het gaat om verandering van organisaties. Dat is minder vreemd dan het op het eerste gezicht misschien lijkt.
Immers, net als culturen van stammen houdt ook een organisatie een bepaalde cultuur in stand. Een cultuur die de oprichters van de organisatie hebben gestart, die alle leden van de organisatie meevormen. Een cultuur die als doel heeft twee dingen te regelen: hoe verhouden we ons tot de buitenwereld, en hoe stemmen we dingen onderling af met elkaar? Daarmee heb je eigenlijk ook de kern van een organisatie te pakken.
Die cultuur, daar heb je mee te maken wanneer je probeert zaken te veranderen. Relevant dus om goed in kaart te kunnen brengen. Meer weten over het boek? Lees maar even hier.
En ik ben nieuwsgierig naar het verhaal van Jaap Bressers: hij gaat ons vertellen over hoe je kunt omgaan met verandering: is het een tegenslag, of een kans op vernieuwing? Hoe kijk jij daar tegen aan?
Kom je ook?
Kortom, ik ben benieuwd wat de Veranderdag gaat brengen volgende week. Heb jij een specifieke vraag voor die dag? Laat het me weten, want achteraf maak ik een kort verslag. Of nog leuker, kom ook. Kunnen we elkaar daar even ontmoeten!